سبد خرید

سبد خرید شما خالی است

بازگست به خرید

10 نوع مختلف کانکتورهای الکتریکی در خودروها

کانکتورهای الکتریکی هدر

کانکتورهای هدر بسته های بزرگی از سیم ها را می گیرند و آنها را با هم یا به یکی از اجزای خودرو متصل می کنند. به عنوان مثال، سیم هایی که به رایانه های یک وسیله نقلیه می روند از اتصالات هدر استفاده می کنند. به طور مشابه، دسته ابزار و جعبه فیوز از یک اتصال هدر استفاده می کنند. نکته پیچیده در مورد هدرها این است که هیچ کدام یکسان نیستند.

برخی از هدرها دارای پیچ یا پیچی هستند که از آنها عبور می کند تا آنها را روی یک دستگاه محکم کند. در مقایسه، هدرهای دیگر ممکن است از یک گیره یا حتی یک مکانیسم چفت کننده پیچیده استفاده کنند. علاوه بر این، هدرهای زیر کاپوت دارای واشرهایی برای مهر و موم کردن پین ها از عناصر هستند. هدرها همچنین برای اتصال دسته سیم های مختلف به یکدیگر استفاده می شوند. به عنوان مثال، اتصال دسته سیم موتور به دسته سیم اصلی.

اتصالات الکتریکی حفره

کانکتورهای حفره ای برای اتصال چندین سیم در یک اتصال طراحی شده اند. معمولاً به عنوان یک اصطلاح کلی استفاده می شود که بیشتر اتصالات روی دسته سیم خودرو را در بر می گیرد. ممکن است از یک تا شش سیم با یک کانکتور حفره جفت شود و هر چیزی بزرگتر به عنوان هدر در نظر گرفته شود. علاوه بر این، سازندگان از اتصالات حفره ای در داخل و خارج خودرو استفاده می کنند.

از آنجایی که این نوع اتصال بسیار متنوع است، همه کانکتورها برابر نیستند. به عنوان مثال، آنهایی که در محفظه موتور یا نزدیک سنسورهای O2 قرار دارند، می توانند گرما و رطوبت را تحمل کنند، در حالی که آنهایی که در داخل خودرو هستند معمولاً با پلاستیک ارزانتری ساخته می شوند که دوام کمتری دارند. به علاوه، بیشتر سازندگان از تغییرات کمی متفاوت در سرتاسر خودرو استفاده می‌کنند تا از اشتباه مونتاژکنندگان جلوگیری کنند.

اتصالات واقعی در یک کانکتور حفره نیز می‌تواند بسته به برند یا سازنده متفاوت باشد و جایگزینی آنها را بسیار دشوار می‌کند. با این حال، اگر نیاز به تعمیر دارید، کانکتورها با برداشتن یک پین فلزی که به سیم متصل می شود از هم جدا می شوند. برخی از پین ها صاف هستند، در حالی که برخی دیگر مربع یا گرد هستند. پس از برداشتن، می توانید پین را مطابقت دهید، آن را جایگزین کنید و کانکتور را دوباره کنار هم قرار دهید.

کانکتورهای الکتریکی با انتهای بسته

کانکتورهای بسته یک نوع اتصال منحصر به فرد هستند زیرا اتصال را درپوش دارند. دسته سیم‌ها در بسیاری از خودروها می‌توانند عملکردهای دیگری را که با بسته‌های تزئینی مختلف ارائه می‌شوند، انجام دهند. سازندگان به‌جای ساخت دسته‌های مختلف برای هر خودرو، از اتصالات انتهایی بسته برای درپوش دوشاخه‌های استفاده نشده استفاده می‌کنند. کانکتورهای بسته همچنین می توانند یک سیم حلقه ای برای بستن مدار در صورت نیاز داشته باشند.

کانکتورهای برق 12 ولت/USB

یکی از انواع کانکتورها که همه باید با آن آشنا باشند، کانکتور USB است. تقریباً همه خودروهای مدرن دارای یک رابط USB برای سیستم اطلاعات سرگرمی یا حداقل شارژ هستند. با این حال، نوع دیگری از کانکتور که در خودروها محو می شود، فندک 12 ولتی است. این پورت گرد 12 ولت برق را به یک سیم پیچ برای روشن کردن سیگار می دهد، اما به عنوان یک شارژر برای دستگاه های الکترونیکی نیز عمل می کند.

کانکتور سوکت نور

بسیاری از لامپ های مدرن از یک رابط حفره ای استفاده می کنند که به یک سوکت روی لامپ متصل می شود. با این حال، لامپ های هدلایت قدیمی از اتصال دهنده هایی استفاده می کردند که معمولاً تیغه های تخت بودند. متأسفانه، این کانکتورها اجازه می‌دادند تا رطوبت وارد پایانه‌ها شود که منجر به زنگ‌زدگی و خوردگی می‌شد. چراغ های عقب کمی متفاوت هستند و سوکت لامپ واقعاً با توجه به وسیله نقلیه متفاوت است. با این حال، بسیاری از ترمینال های پلاستیکی تخت استفاده می کنند که لامپ ها به داخل آن می لغزند.

پایانه های باتری

تمام کانکتورهای الکتریکی یک وسیله نقلیه با ترمینال باتری بی فایده هستند. این گیره های بزرگ خطوط اصلی برق خودرو را به باتری متصل می کند. دو نوع پایانه باتری وجود دارد. اولی پایه بالایی است که دارای یک سوراخ گرد در وسط است تا اطراف پایه باتری را ببندد. دیگری برای یک پایه جانبی است که در آن دسته سیم به طور مستقیم به پایانه های کنار باتری پیچ می شود.

نگهدارنده فیوز

نگهدارنده‌های فیوز و جعبه‌ها ممکن است اولین چیزی نباشند که وقتی به کانکتورهای الکتریکی فکر می‌کنید به ذهنتان خطور می‌کند. با این حال، آنها برخی از مهم ترین اتصال دهنده های خودرو هستند. فیوزها از سیم‌کشی و اجزای داخل وسیله نقلیه در برابر شلوارک و بار اضافی با یک قطعه فلزی نازک محافظت می‌کنند که به محض اینکه مقدار مشخصی برق سعی می‌کند از آن‌ها عبور کند می‌شکند.

متداول ترین فیوزهای خودرو، قطعات تخت پلاستیکی هستند که دو تیغه فلزی از آنها خارج می شود. اما در واقع چندین تغییر اندازه مختلف از این سبک فیوز وجود دارد. خودروها حداقل یک جعبه فیوز دارند که آن را نیز نگه می دارد. خودروها همچنین دارای یک فیوز اصلی هستند که بسیار بزرگتر است و در صورت بروز یک اتصال شدید، تمام برق را از خودرو قطع می کند.

سوکت تشخیص

وسایل نقلیه مملو از وسایل الکترونیکی و کامپیوتری هستند، بنابراین باید راهی برای دسترسی مکانیک ها به این سیستم ها وجود داشته باشد. خوشبختانه یک پورت استاندارد به نام OBD-II وجود دارد که بر روی هر خودروی آمریکایی ساخته شده پس از سال 1996 وجود دارد. با استفاده از این پورت می توانید یک کامپیوتر تخصصی یا حتی یک ابزار اسکن را برای تشخیص مشکلات و تعمیرات لازم در سیستم های کامپیوتری متصل کنید.

تریلرها

ممکن است با پریزهای تریلر در خودروهایی که دارای پیکربندی 4 یا 7 سیم هستند آشنا باشید. این پریزها به سادگی نیرویی که به چراغ های وسیله نقلیه شما می رسد را به یک تریلر متصل می دهند. کانکتور 4 طرفه به چراغ های راهنما، ترمزها و چراغ های راهنما محدود می شود. در مقایسه، دوشاخه‌های 7 طرفه می‌توانند چراغ‌های معکوس، نیروی کمکی و حتی ترمزهای تریلر را تولید کنند.

اتصالات برقی DIY

دسته سیم های خودرو به طور خاص برای تمام قطعات همراه خودرو ساخته شده اند. با این حال، لوازم جانبی مانند بلندگوها از شما می خواهند که اتصالات کارخانه را حذف کرده و اتصالات سفارشی را اضافه کنید. کانکتورهای بیل یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها هستند، زیرا تیغه‌های صافی هستند که معمولاً برای اتصالات بلندگوهای پس از فروش استفاده می‌شوند.

یکی دیگر از کانکتورهای پرکاربرد کانکتور لب به لب است. این سیلندر با روکش پلاستیکی به شما این امکان را می دهد که یک تکه سیم را در هر انتها قرار دهید و آنها را به هم بچسبانید و آنها را به گزینه ای عالی برای تعمیر تبدیل کنید. پایانه های حلقه برای افزودن سریع سیم زمین به وسیله نقلیه عالی هستند. در نهایت، اتصال دهنده ها روی یک سیم موجود و یک سیم جدید گیره می کنند و آنها را برای صدا و همچنین نورپردازی عالی می کند.

عایق در مقابل غیر عایق

وقتی صحبت از کانکتورهای خودرو به میان می آید، بین کانکتورهایی که در داخل خودرو استفاده می شوند در مقابل آنهایی که در زیر کاپوت یا بیرونی استفاده می شوند، تفاوت وجود دارد. همه کانکتورهای خارج از محفظه سرنشین مهر و موم شده از کانکتورهای عایق استفاده می کنند. شما می توانید این کانکتورها را با واشرهایشان که کانکتورهای فلزی را از عناصر آب بندی می کنند، تشخیص دهید.

10 نوع مختلف کانکتورهای الکتریکی در اتومبیل سوالات متداول (سوالات متداول)

آیا می توانید کانکتور برق خودرو را جایگزین کنید؟

بله، اکثر کانکتورهای خودرو به راحتی جدا می شوند و دوباره سرهم می شوند. حتی اتصالات هدر و حفره بزرگتر را معمولاً می توان جدا کرد و پین های جدیدی اضافه کرد.

بهترین راه برای اتصال سیم شکسته به هم چیست؟

بهترین راه برای تعمیر سیم شکسته این است که قطعات را دوباره به هم لحیم کنید و سپس آنها را با لوله هیت شرینک بپوشانید. در روش دیگر، از یک اتصال دهنده لب به لب استفاده کنید و سیم ها را دوباره به هم بچسبانید.

چگونه می توان قطع برق در خودرو را تشخیص داد؟

راه آسان برای تشخیص اتصال برق در خودرو با آشکارساز کوتاه Power Probe است، اما گران هستند. راه دیگری که می‌توانید کوتاه کنید این است که ناحیه یا سیستم آسیب‌دیده را باریک کنید و سپس سیم‌ها را دنبال کنید و به دنبال نشانه‌های آسیب بگردید.

آیا می توانید کانکتور تریلر 7 جهته را به پریز 4 جهته خودرو وصل کنید؟

بله، اما به آداپتوری نیاز دارید که دوشاخه های اضافی روی آن باشد. از طرف دیگر، می توانید یک دوشاخه ۷ طرفه به وسیله نقلیه خود اضافه کنید. همچنین یک آداپتور برای وصل کردن یک تریلر 4 جهته به کانکتور 7 جهته خودرو وجود دارد.

برای تعمیر چراغ چک موتور به چه نوع ابزار اسکنی نیاز دارید؟

اکثر ابزارهای اسکن موجود می توانند کدها را بخوانند و چراغ چک موتور را خاموش کنند. این شامل ابزارهای اسکن است که توسط فروشگاه های بزرگ مانند AutoZone استفاده می شود. با این حال، اگر مشکل اصلی را برطرف نکنید، چراغ دوباره روشن خواهد شد.

نوشته شده توسط

1 دیدگاه برای “10 نوع مختلف کانکتورهای الکتریکی در خودروها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

سبد خرید شما خالی است

بازگست به خرید